Etosha - Reisverslag uit Okaukuejo, Namibië van Loek Homan - WaarBenJij.nu Etosha - Reisverslag uit Okaukuejo, Namibië van Loek Homan - WaarBenJij.nu

Etosha

Door: Loek

Blijf op de hoogte en volg Loek

21 Juni 2014 | Namibië, Okaukuejo

Zaterdag 21 juni
We zijn grote bofkonten, want vandaag gaan we aan de meest westelijke kant van Etosha het National Park in. Tot voor een paar maanden geleden was de grote westelijke helft niet toegankelijk voor toeristen. We rijden dus eerst een stuk naar het westen en gaan dan Etosha in, bijna net zo groot als Nederland. We gaan er op drie campings kamperen tussen de wilde dieren. Loek zijn grote wens waren de woestijnolifanten en misschien wel een neushoorn. Voor die laatste moeten we het eerste uur in het park al in de remmen. er wil er net een de weg oversteken als wij aan komen rijden. Snel remmen, camera in de aanslag en dan het besef dat hij ook wel en recht op ons af kan komen. Het enige besluit is: blijven staan. Ze zijn erg bijziend en hij ziet ons dus waarschijnlijk niet. De theorie werkt. Een enorme puntlipneushoorn (= zwarte neushoorn) loopt recht voor onze auto het pad over! Onze dag is al helemaal goed. Helemaal als we bij de eerste waterdrinkplaats ook weer een enorme olifant treffen. Er staan zebra's, springbokjes, giraffes en struisvogels. We rijden verder en bezoeken de andere drinkplaatsen. Daar zie je de meeste dieren, omdat Etosha erg verstoken is van water. We zien zoveel verschillende soorten dieren! Steeds stoppen we weer en kijken vanaf de weg naar Oryx, Springbokken, Kudu's, Berg- en Steppezebra's. Tegen de middag arriveren we op onze eerste camping. Daar ligt ook een waterdrinkplaats, die 's avonds ook nog verlicht is. Weer zien we olifanten, maar ook weer neushoorns (zelfs drie tegelijk). Moe en voldaan klimmen we in onze tent, na een maaltijd in het restaurant. Het enige nadeel is hier, dat het voor ons doen erg druk is.

Zondag 22 juni
Onze tweede dag in Etosha lijkt aanvankelijk weinig te bieden, maar de landschappen waar we doorrijden zijn afwisselend. Toch komt er weer een prachtige olifant in beeld. Een enorm exemplaar dat zich net heeft verwend met een (licht grijs) bad van stof. We zien hem in de verte staan. De zebra's blijven leuk, net als alle andere soorten bokken. Ze zijn elegant, kunnen enorm springen en rennen. We rijden een grote kudde van zebra's tegemoet die, met bijna 100 stuks, over de weg op ons af komen lopen. Er lopen nog wat Gnoes bij ook. Die zien we af en toe ook in grote kuddes lopen. In de avond genieten we bij de verlichte waterdrinkplaats van onze volgende camping van wel 7 olifanten en vijf neushoorns! Het is een kwestie van gaan zitten en wachten op wat er komt. Je gaat weg met de wens om één neushoorns te zien. De teller staat nu al op 9. Inmiddels zijn er 35 olifanten aan ons oog voorbij gegaan. Hoe mooi kan het zijn? Oh, ja ... Er liep ;s avonds nog een luipaard langs de drinkplaats, toen de olifanten plaats maakten voor de andere dieren.

Maandag 23 juni
Dit wordt de laatste hele dag in Etosha. We gaan onderweg naar onze laatste camping en rijden langs de grote zoutpan van Etosha. Het is een onwerkelijk gezicht. Eindeloze vlaktes gras en modder en zout wisselen elkaar af. We zien trekkende gnoes, zebra's en andere dieren. Ook vogels zien we veel. Er staat nog een bescheiden wens op de kaart en die komt zelfs ook nog uit. Bij en van de drinkplaatsen zien we een leeuwin. Ze is lui, ligt half te slapen, terwijl er springbokken komen drinken. Een grote olifant staat zich vlak bij rustig te krabben aan een boom. Een giraffe komt kijken om te drinken, maar vertrouwd de leeuwin niet en blijft verderaf staan. Uiteindelijk rijden we verder.
Het laatste kamp schijnt ook het mooiste kamp te zijn. Het is er inderdaad luxe, maar de drinkplaats is volgegroeid met enorm "riet" en we zien er niets, Jammer. We gaan er 's avonds lekker uit eten en duiken toch erg tevreden onze slaapzakken in.

• 26 Juni 2014 - 16:32

Bep:

Geweldig om jullie verslag telezen!!!!! Geniet nog fijn!
    Gr. BEP